Opdracht 1 Luister naar de muziek van ‘De 4 Jaargetijden’ van Vivaldi: teken wat je daarbij voelt.
Opdracht 2 Hieronder zie je plaatjes van wat genoemd wordt ‘grafische notatie’: de muziek die je speelt wordt ‘ongeveer’ aangeven door middel van een tekening. Je hebt dus een zekere mate van vrijheid om iets te spelen.
Luister naar wat je juf of meester speelt. Probeer dan te luisteren welk plaatje daarbij hoort…
Opdracht 3 Terug naar de vier jaargetijden. Schrijf voor iedere jaargetijde enkele activiteiten, gebeurtenissen of situaties op die jou aan dat jaargetijde doet denken.
Enkele voorbeelden:
Lente: – zingende vogeltjes … …
Zomer: – strand … …
Herfst: – vallende bladeren … …
Winter: – sleeën … …
Opdracht 4 Probeer nu van verschillende activiteiten, gebeurtenissen of situaties die je hierboven bij de vier jaargetijden hebt opgeschreven iets te spelen op je instrument waarvan jij vindt dat daar heel goed bij past. Dat kunnen een paar noten zijn maar ook een ‘geluidseffect’.
(Laat je bijvoorbeeld ook inspireren door je eigen tekening van opdracht 1!)
Hieronder staan twee filmpjes die je misschien op ideeën brengen.
Opdracht 5 Van al onze verzamelde geluiden en/of gemaakte melodieën gaan we proberen ons eigen ‘4 jaargetijden’ muziekstuk samen te stellen.